Att bo hos oss

Du hittar din hyresavi på Mina Sidor. Du kan även välja att betala din hyra genom autogiro. En autogiroanmälan gör du via din bank alternativt fyller i den blankett som din bank tillhandahåller och mejlar den till ekonomi@k2a.se så hjälper vi dig.

Det beror lite på var du bor. I Vega Park har du eget elavtal. I Enköping, Västerås och Örebro tillämpar vi individuell elmätning som kommer på din hyresavi. Du kan läsa mer om detta i ditt avtal som du hittar på Mina Sidor.

Vatten ingår i hyran. Tänk gärna på att hålla nere din vattenförbrukning för miljöns skull.

Du kommer då få en påminnelse på mejl efter tre dagar, då har du sju dagar på dig att betala. Vi lägger även på en påminnelseavgift på 60 kronor som läggs på nästkommande hyresavi. Om du inte betalar efter påminnelsen tas ditt ärende vidare till Inkasso.

På grund av brandrisk är grillning på den egna balkongen förbjuden. Vi har därför elgrillar på våra gemensamhetsytor utomhus. Om det inte stör dina grannar går det bra att använda elgrill på balkongen.

Nej detta är inte tillåtet. Det är inte heller tillåtet att borra i fasaden.

Vi kan inte hindra dig från måla ett rum i den färg du önskar däremot kommer du att behöva återställa detta vid din utflytt. Det är absolut förbjudet att borra i badrum och kök då dessa rum har tätskikt som inte får brytas.

Självklart men tänk på att väggarna kan vara gjorda av olika material. Du behöver därför använda rätt typ av verktyg för ändamålet och väggtyp.

Vi har Bahnhof som internetleverantör. Upplever du att ditt internet inte fungerar, kontakta gärna Bahnhof på 010-510 30 18 så hjälper dem dig.

I alla våra fastigheter har vi miljörum, här måste du sortera ditt avfall. Vi har kärl för glas, plast, tidningar och kartonger och det är viktigt att du sorterar rätt för miljöns skull. Hur du ska sortera kan du läsa mer om här

Under våra öppettider 10-15 kan du ringa oss på 010-510 55 10 mejla info@k2a.se eller skriva till oss på Facebook så hjälper vi dig. Skulle du tappa din nyckel utöver våra öppettider behöver du kontakta vår jour, telefonnummer till ditt område hittar du här.

Bobilen är till för dig som bor hos oss, här kan du läsa mer om hur det går till och hur du hyr den.

Här hittar du kontaktuppgifter till störningsjouren i ditt område. Du får också väldigt gärna kontakta oss så att vi kan prata med personen det gäller. Du kommer självklart vara anonym.

För att hyra ut din lägenhet i andra hand krävs det att du har ett giltigt skäl, läs mer samt fyll i denna blankett, K2A Andrahandsuthyrning och skicka in den till oss. Du kan antingen mejla, info@k2a.se, eller skicka den per post. nedan och skicka in den. En bra sak att veta att vi har en handläggningstid på minst 30 dagar, så var gärna ute i god tid.

Skicka gärna ett mejl till oss så aktiverar vi din köplats hos oss. Vi har ingen intern byteskö men som boende hos oss har du självklart fördel, vi vill gärna behålla dig som hyresgäst.

Det är generella svaret är nej men om det finns särskilda skäl till övertagandet kan vi göra en bedömning av ditt enskilda ärende. Mejla oss gärna så berättar vi mer.

Luft och golvtemperatur för din lägenhet får lägst vara 18 grader enligt socialstyrelsens norm. Vi strävar efter en innetemperatur på 20-21 grader. Om du upplever att det är för kallt i din lägenhet gör en felanmälan på Mina Sidor.

Du får ha djur i lägenheten men som husdjursägare behöver du visa hänsyn till dina grannar. Husdjur ska hållas kopplade i gemensamma områden. Du som ägare har skyldighet att ha uppsyn över ditt djur.

Då gör du en felanmälan via Mina Sidor så kommer vi så snart vi kan och åtgärdar ditt ärende.

Om det är stora mängder vatten ringer du till oss omgående alternativt till jouren de tider vår kundtjänst inte har öppet. Om problemet inte är omfattande eller akut gör du en felanmälan på Mina Sidor.  Är det inte mycket vatten gör du en felanmälan på mina sidor så bokar vi in ett tillfälle där vi kommer och åtgärdar problemet.

MINA SIDOR