Att bo hos oss

Du hittar din hyresavi på Mina Sidor. Du kan även välja att betala din hyra genom autogiro. En autogiroanmälan gör du via din bank alternativt fyller i den blankett som din bank tillhandahåller och mejlar den till ekonomi@k2a.se så hjälper vi dig.

Det beror lite på var du bor. Du kan läsa mer om detta i ditt avtal som du hittar på Mina Sidor.

Du kan hitta information om vad som ingår i månadshyran på ditt avtal, det hittar du under Mina sidor. Tänk gärna på att hålla nere din vattenförbrukning för miljöns skull.

Du kommer då få en påminnelse på mejl efter tre dagar, då har du sju dagar på dig att betala. Vi lägger även på en påminnelseavgift på 60 kronor som läggs på nästkommande hyresavi. Om du inte betalar efter påminnelsen tas ditt ärende vidare till Inkasso.

På grund av brandrisk är grillning på den egna balkongen förbjuden. Vi har därför elgrillar på flera av våra gemensamhetsytor utomhus. Om det inte stör dina grannar går det bra att använda elgrill på balkongen.

Nej detta är inte tillåtet. Det är inte heller tillåtet att borra i fasaden.

Vi kan inte hindra dig från måla ett rum i den färg du önskar däremot kommer du att behöva återställa detta vid din utflytt. Det är absolut förbjudet att borra i badrum och kök då dessa rum har tätskikt som inte får brytas.

Självklart men tänk på att väggarna kan vara gjorda av olika material. Du behöver därför använda rätt typ av verktyg för ändamålet och väggtyp. Du behöver också återställa väggen vid utflytt.

Kontakta din internetleverantör i första hand, du hittar information om internetleverantör bland annat på Mina sidor. I de flesta hus, men inte alla, har vi Bahnhof som internetleverantör, du når dem på 010-510 00 00.

I flesta av våra fastigheter har vi miljörum, här du sortera ditt avfall. Vi har kärl för glas, plast, tidningar och kartonger och det är viktigt att du sorterar rätt för miljöns skull. Hur du ska sortera kan du läsa mer om här

Du kan ringa vår växel, som har öppet vardagar kl. 13-15, eller maila oss på info@k2a.se å hjälper vi dig. Skulle du tappa din nyckel utöver våra öppettider behöver du kontakta vår jour, telefonnummer till ditt område hittar du här.

Bobilen är en elbilspool som är tillgänglig för dig som bor i ett antal av områden, här kan du läsa mer om hur det går till och hur du hyr den.

Här hittar du kontaktuppgifter till störningsjouren i ditt område. Du får också väldigt gärna kontakta oss så att vi kan prata med personen det gäller. Du kommer självklart vara anonym.

För att hyra ut din lägenhet i andra hand krävs det att du har ett giltigt skäl, läs mer samt fyll i denna blankett, K2A Andrahandsuthyrning och skicka in den till oss. Du kan maila in ifylld blankett till info@k2a.se . En bra sak att veta att vi har en handläggningstid på upp till 30 dagar, så var gärna ute i god tid.

Vi har ingen intern byteskö men som boende hos oss men vi vill gärna behålla dig som hyresgäst. Du samlar köpoäng som boende hos oss och kan därmed anmäla intresse på lediga lägenheter genom vår hemsida. De tre första månaderna som hyresgäst kan du inte göra någon ny anmälan.

Nej, i enlighet med ditt hyresavtal behöver du säga upp det om du inte vill bo kvar och du kan inte överlåta det till någon annan.

Ett bra tips är att inte ställa möbler direkt framför element då värmen inte kan cirkulera i rummen. Just vid temperaturväxlingar utomhus, exempelvis under vår och höst, kan inomhustemperaturen släpa efter ett litet tag. Luft och golvtemperatur för din lägenhet får lägst vara 18 grader enligt socialstyrelsens norm. Vi strävar efter en innetemperatur på 20-21 grader. Om du upplever att det är för kallt i din lägenhet gör en felanmälan på Mina Sidor.

Du får ha djur i lägenheten men som husdjursägare behöver du visa hänsyn till dina grannar. Husdjur ska hållas kopplade i gemensamma områden. Du som ägare har skyldighet att ha uppsyn över ditt djur.

Då gör du en felanmälan via Mina Sidor så kommer vi så snart vi kan och åtgärdar ditt ärende.

Om det är stora mängder vatten ringer du till oss omgående alternativt till jouren de tider vår kundtjänst inte har öppet. Om problemet inte är omfattande eller akut gör du en felanmälan på Mina Sidor.  Är det inte mycket vatten gör du en felanmälan på mina sidor så bokar vi in ett tillfälle där vi kommer och åtgärdar problemet.

Hos K2A kan både privatpersoner och företag stå på hyresavtalet. Företag är välkomna att hyra exempelvis tjänstebostad till sin personal.

Blanketter och boendeinformation

    Autogiroanmälan

    Här hittar du autogiroanmälan. Fyll i denna och skicka till ekonomi@k2a.se

    Andrahandsuthyrning

    Här hittar du en blankett för Andrahandsuthyrning 

    Bytesansökan

    Vill du byta lägenhet? Då fyller du i Bytesansökanblanketten och mailar in till oss på info@k2a.se 

    Checklista för flyttstädning

    Här hittar du en blankett för Flyttstädning. Observera att du ansvarar för att lämna lägenheten i gott skick och så som lägenheten såg ut när du flyttade in i den. Om skicket inte är detsamma kommer du själv få stå för kostnaden.

    Information om internet och TV

    Här hittar du information om hur du får igång internet och TV.

    Gemensamhetslokal i Västerås
    Brandskyddsinformation
    Boendeinformation gällande lägenhetsskötsel, energibesparing och temperaturpåverkan
    MINA SIDOR