Välkommen hem till Liggunderlaget!
Här har vi samlat all information du behöver, oavsett om du ska flytta in på Liggunderlaget eller redan bor där. Vi hoppas att du ska trivas i din bostad och att du känner dig som hemma från första stund!
Exercisvägen 1 & 3
974 42 Luleå
Din digitala boendepärm innehåller skötselanvisningar och övrig information som du behöver veta om din hyresrätt.
Där hittar du kontaktuppgifter till både jour och felanmälan.
Felanmälan gör du via Estatelogs.
Nyckelutlämning
För att kunna kvittera ut nyckeln krävs att du kan uppvisa giltig ID-handling samt att din första hyra är inbetald. Om du inte har möjlighet att hämta ut dina nycklar på tillträdesdagen ber vi dig att kontakta oss på info@k2a.se så hittar vi en tidpunkt som passar dig.
Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen så kan du ge fullmakt åt någon annan att göra det åt dig. En fullmakt för detta hittar du här.
Hur betalar jag hyran?
Hur fungerar det?
Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du hittar din hyresavi på Mina sidor runt den 10:e varje månad.
Betala i tid
Det är viktigt att du är ute i god tid när du ska betala din hyra så att den är oss tillhanda på förfallodagen. Detta för att undvika tråkiga påminnelseavgifter, inkassokrav, betalningsanmärkningar och i värsta fall vräkning.
Avier
Hyresavierna skickas ut månadsvis och kommer per mejl samt på Mina sidor. Observera att hyresavin endast finns digitalt.
Betalning
Hyran kan betalas via bank- eller plusgiro. Det finns även möjlighet att betala med autogiro och du ansöker om detta via din internetbank samt meddelar oss så snart det är gjort. Då mejlar du oss på ekonomi@k2a.se.
På inflyttningsdagen
Att tänka på
• Kom ihåg att betala din första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.
• Ta med dig giltig ID-handling med bild när du ska kvittera ut dina nycklar. Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen kan du ge fullmakt åt någon att göra det åt dig.
• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.
• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.
• Läs på gällande brandskydd på vår hemsida.
Anmärkningar vid inflytt?
Du har åtta dagar på dig från ditt avtals startdatum att skicka in bilder på anmärkningar i lägenheten. Till anmärkningar hör mindre skador och liknande.
Skicka in dessa bilder till på info@k2a.se så noterar vi skadorna. Då riskerar inte du att bli debiterad för dessa vid din utflyttning.
I ett hus med många människor är det viktigt att vi visar hänsyn till varandra.
Vi uppmanar dig därför att läsa igenom trivselreglerna som gäller i din fastighet.
Ditt boende
Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.
Vad ingår i hyran?
Värme ingår i hyran. El och vatten debiteras separat på din hyresavi enligt faktisk förbrukning.
Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.
Mina sidor
Från och med inflyttningsdagen hittar du all viktig information om ditt boende på Mina sidor. Där finns ditt avtal, dina hyresavier och viktig information om både bostaden och fastigheten under “Boendeinformation”. Observera att felanmälningar inte görs via Mina sidor, utan ska registreras direkt hos EstateLogs.
Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!
Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.
El
Elen debiteras separat på din hyresavi enligt faktisk förbrukning.
Bredband
Som hyresgäst tecknar du själv bredbandsavtal. Din lägenhet är kopplad till Telia Öppen Fiber vilket innebär att du kan välja bredband via fiber från flera olika internetleverantörer.
Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet kan du göra en felanmälan till EstateLogs som hjälper dig lösa ärendet.
Din fastighet
Parkering
Parkering sker i parkeringsgarage i källare. Garageportar är försedda med automatisk öppning via tag. Totalt finns 47 parkeringsplatser, varav 1 handikapparkering. Om du önskar hyra en parkeringsplats gör du detta på Mina sidor. Välj parkeringsplats under Sök ledigt och ditt område. Om det finns lediga parkeringsplatser publiceras dessa här och du kan göra en intresseanmälan.
Förråd
Till din lägenhet hör ett förråd. Förrådet ligger i källaren och är uppmärkt med ditt lägenhetsnummer. Bor du i 3 rok har du utöver detta även förråd i lägenheten.
Miljörum & återvinning
Avfalls- och mijörum finns på entréplan. Vi uppmanar dig att sortera avfall enligt de instruktioner som finns uppsatta där. På så sätt kan material återvinnas på bästa sätt.
Tvättstuga
Det finns tillgång till gemensam tvättstuga i källaren. Samtliga lägenheter har även tvättpelare eller separata tvättmaskiner och torktumlare.
Andrahandsuthyrning
Det är inte tillåtet att hyra ut din lägenhet utan hyresvärdens medgivande. För att din ansökan ska bli beviljad krävs det att andrahandsuthyrningen är minst 6 månader och max 1 år. Detta innebär att du inte kan hyra ut din lägenhet i andra hand under en kortare period, exempelvis under sommaren eller under en helg.
Om du överväger att hyra ut i andra hand skall du fylla i blanketten för andrahandsuthyrning och skicka in till oss på info@k2a.se. Det är viktigt att du anger skälet till du vill hyra ut i andrahand.
Vänligen notera att uthyrning av lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke innebär att man kan man förlora sin hyresrätt, det vill säga bli av med lägenheten. Detta gäller även om man hyr ut den olovligt en kort period, till exempel under en helg. Blanketten för andrahandsuthyrning hittar du här.
Dags att flytta ut?
Uppsägning
Uppsägning av ditt avtal sker via Mina sidor. I samband med att du säger upp din lägenhet kommer du få en bekräftelse på din uppsägning. Du har en uppsägningstid om tre kalendermånader som styrs av ditt avtal. Uppsägningstiden kan därför varken förkortas eller förlängas.
Besiktning
Innan din avflytt kommer vi besiktiga din lägenhet. Din bovärd kontaktar dig för att boka en tid för detta. Vi rekommenderar att du är med på plats så att du är medveten om eventuella anmärkningar, men det är inget krav att medverka.
Städning
När det är dags att flytta ut är det ditt ansvar att genomföra en fullständig flyttstädning. Det är viktigt att du städar lägenheten i ett skinande skick, dels för att ge nästa hyresgäst en trevlig start men också för att undvika att bli debiterad för extra städning. Här hittar du en checklista som du kan använda som hjälp.
Avflyttningsdagen
När ditt avtal tar slut har du på dig till nästkommande morgon kl. 10.00 att flytta ut. Det betyder att om du har ett avtal som upphör exempelvis den 31 januari så kan du flytta ut senast den 1 februari kl. 10.00.
Ifall ditt avtal upphör på en helgdag så behöver du flytta ut senast nästkommande vardag kl. 10.00.
Deposition
Din deposition betalas ut inom en månad efter ditt kontrakts sista dag. För att få tillbaka din deposition mailar du ekonomi@k2a.se och uppger namn, lägenhetsnummer, kontouppgifter samt vilken bank du har. Notera att återbetalningen av din deposition förutsätter att lägenheten är i bra skick, städningen är godkänd, nyckeln är återlämnad samt att inga hyresskulder föreligger. Om anmärkningar har gjorts under avflyttningsbesiktningen kommer det dras av från din deposition.
Kontaktuppgifter
Frågor som rör din hyra eller uthyrning
Kontakta oss på info@k2a.se om du har ett ärende som rör din hyra eller uthyrning så hjälper vi dig så snart som möjligt!
Felanmälan och Jour
Eftersom K2A enbart hanterar hyresrelaterade frågor, vänligen gör inga felanmälningar via Mina sidor. Använd istället länken nedan för att rapportera ditt ärende.
Till felanmälan >>
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren.
Tel: 0771-90 80 00