Välkommen hem till Spiran!

Vi ser fram emot att välkomna dig hem till din nya lägenhet på Spiran. För att göra din inflyttning så smidig och enkel som möjligt har vi samlat all viktig information som du behöver känna till inför din kommande flytt. Vi hoppas att du ska trivas i din nya bostad och att du känner dig som hemma från första stund!

Nyckelutlämning

På inflyttningsdagen är du välkommen att hämta nyckeln på FF Norr:s kontor på Storgatan 50B. Kontoret ligger i gårdshuset, gå genom trapphuset och ut på innergården.

Tid: 13.00-16.00
Adress: Storgatan 50B, Luleå (i gårdshuset)
Portkod: 1971

Observera att du måste ha betalat in din första månadshyra för att få hämta ut nyckeln.

För att kunna kvittera ut nyckeln krävs att du kan uppvisa giltig ID-handling samt att din första hyra är inbetald. Om du inte har möjlighet att hämta ut dina nycklar på tillträdesdagen kan du hämta dom på FF Norr:s kontor, dom har öppet vardagar kl. 09.00-16.00.

Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen så kan du ge fullmakt åt någon annan att göra det åt dig. En fullmakt för detta hittar du här.

Hur fungerar min nyckel?

Första gången
Din nyckel är digital och har behörighet till din nyckel samt allmänna utrymmen. Nyckelhuvudet fungerar också som en tagg du kan blippa vid entrédörren samt vid postboxen.

Första gången du blippar din nyckel vid läsaren i entrén så programmeras den. Notera att du måste hålla kvar nyckeln mot läsaren i några sekunder. Läsaren kommer först blinka gult och sedan grönt. När den lyser grönt är nyckeln klar att användas och funkar till din lägenhetsdörr.


Låsa dörren
Din lägenhet har en säkerhetsdörr och därför måste du dra upp dörrhandtaget innan du låser dörren.

Borttappad nyckel
Om du har tappat din nyckel så kontaktar du oss så hjälper vi dig få en ny. En ny nyckel kostar 1 300 kronor. Om du inte kommer in utanför våra öppettider behöver du kontakta vår låsjour Securitas på 010-470 58 45.


Öppna din postbox
Din digitala nyckel använder du även till din postbox i entrén. För att öppna postboxen ska du hålla nyckelhuvudet mot avläsaren som sitter längst ned på postboxen med ditt namn. Du behöver hålla nyckeln mot avläsaren i 2-3 sekunder tills ditt postfack öppnas. Skulle du mot förmodan inte hitta ditt namn på postboxen så kontaktar du oss på info@k2a.se så hjälper vi dig på en gång.

Ditt boende

Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.

Vad ingår i hyran?
I din hyra ingår värme och basutbud för kabel-TV. Varm- och kallvatten debiteras separat på din hyresavi enligt faktisk förbrukning. Som hyresgäst tecknar du eget elnäts- och elhandelsavtal samt bredbandsavtal.

Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.

Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal och hyresavier samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.

Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!

Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.

El
Som boende på Skrinet tecknar du själv elnäts- och elhandelsavtal. Elnätsavtal tecknas med Luleå Energi som är nätägare. Elhandelsavtal kan du teckna med valfri leverantör.

Bredband
Som boende tecknar ni eget bredband via Tele2. Basutbud med digital TV-mottagare ingår. För frågor och beställning hänvisar vi till Tele2:s kundservice på telefon 0775-17 17 20.

Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!

Parkering
Parkeringsgarage finns i byggnaden med både vanliga platser och elbilsplatser. Separat avtal gäller för en parkeringsplats. Ifall du är intresserad av en parkeringsplats så aktiverar du din parkeringskö på Mina Sidor för sökande.

BoBilen
Som boende på Spiran har du möjlighet att hyra en bil i vår elbilspool, bilen står parkerad i garaget. Läs mer om hur det fungerar här.

Hur betalar jag hyran?

Hur fungerar det?
Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du hittar din hyresavi på Mina sidor runt den 10:e varje månad.

Betala i tid
Det är viktigt att du är ute i god tid när du ska betala din hyra så att den är oss tillhanda på förfallodagen. Detta för att undvika tråkiga påminnelseavgifter, inkassokrav, betalningsanmärkningar och i värsta fall vräkning.

Avier
Hyresavierna skickas ut månadsvis och kommer per mejl samt på Mina sidor. Observera att hyresavin endast finns digitalt.

Betalning
Hyran kan betalas via bank- eller plusgiro. Det finns även möjlighet att betala med autogiro och du ansöker om detta via din internetbank samt meddelar oss så snart det är gjort. Då mejlar du oss på ekonomi@k2a.se.

På inflyttningsdagen

Att tänka på
Kom ihåg att betala din första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.

• Ta med dig giltig ID-handling med bild när du ska kvittera ut dina nycklar. Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen kan du ge fullmakt åt någon att göra det åt dig.

• Kom ihåg att teckna elnäts- och elhandelsavtal i god tid innan du flyttar in.

• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.

• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.

• Läs på gällande brandskydd på vår hems
ida.

Din fastighet

Parkering

Vi erbjuder parkering i garage i anslutning till fastigheten. Om du önskar hyra en parkeringsplats så behöver du aktivera din köplats i parkeringskön på Mina Sidor för sökande. Sedan väljer du parkeringsplats under Sök ledigt och ditt område. Om det finns lediga platser publiceras dom här så du kan intresseanmäla.

Förråd

Till din lägenhet hör ett förråd, antingen i lägenheten eller ett externt förråd. Om du har ett externt förråd finns det i källaren och är uppmärkt med ditt tolvsiffriga objektnummer. Behöver du extra förvaringsutrymme? Vi har extra förråd som hyrs ut för 400-500 kr/månad beroende på storlek. Om du är intresserad är du varmt välkommen att kontakta oss på info@k2a.se.

Miljörum

Miljörummet finns på Lottagatan 13C. Vi uppmanar dig att sortera enligt de instruktioner som finns uppsatta i miljörummet. På så sätt kan materialet återvinnas på bästa sätt.

Tvättstuga

I din lägenhet har du tvättmaskin och torktumlare. Vid behov finns även tvättstugor i källarplan på Lottagatan 11A, 11C och 13A. Dessa bokas via wallpaden i entrén.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag, onsdag och fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.

Jour
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren. Jouren är tänkt för akuta ärenden så som stigande stopp i avloppet eller ett vattenläckage. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar, du har en trasig lampa i kylen eller vattnet rinner långsamt i avloppet, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Vår jour Securitas kan du ringa på 0101 470 58 45.

Vi som jobbar med din fastighet

För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.

William Celsing Biträdande förvaltningschef, regionchef Stockholm & Nord
Tor Manneryd Uthyrare
Max Bergqvist Kundförvaltare

Vanliga frågor och svar om Spiran

Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat fler frågor och svar här!