Dags att flytta ut?

Här hittar du all viktig information att hålla koll på efter uppsagt kontrakt – allt för att du ska få en så smidig avflytt som möjligt!

Checklista vid flyttstädning

Så går det till

Först och främst hoppas vi verkligen att du har trivts i din lägenhet och med K2A som hyresvärd! När det blir dags för dig att flytta vidare från oss finns det en del saker du behöver tänka på. Läs igenom informationen noggrant så du är väl förberedd inför avflyttningsdagen.

1. Uppsägning av avtal

I samband med att du säger upp din lägenhet kommer du att få en bekräftelse på din uppsägning. Du har en uppsägningstid om tre kalendermånader som styrs av ditt avtal. När du säger upp ditt avtal får du ange en orsak till varför du väljer att flytta vidare från K2A. Detta är till stor hjälp i vårt förbättringsarbete så att vi kan bli en ännu bättre hyresvärd!

2. Dags för besiktning

I samband med att du flyttar ut genomför vi en besiktning av din lägenhet. Avflyttningsbesiktningen görs innan du lämnar lägenheten, senast på avflyttningsdagen. Din bovärd kontaktar dig för att boka in en tid.

Observera att det är ditt ansvar att återställa lägenheten i samma skick som när du flyttade in. Vi rekommenderar därför att du är med på besiktningen så att du är medveten om eventuella anmärkningar, men det är inget krav att medverka. Tänk på att dubbelkolla så att all utrustning som fanns i bostaden när du flyttade in lämnas kvar (t.ex. router, tv-box och gardinbeslag). Har du tagit bort någon dörr behöver den återställas. Om du installerat maskiner behöver du avlägsna utrustningen, vilket måste ske av behörig installatör. Din färgkod som finns i din bostad hittar du under boendeinformation på Mina sidor.

Vad händer om jag inte åtgärdar eventuella brister?
Om du vid din avflytt inte har åtgärdat de brister som upptäcks vid besiktningen debiteras du för kostnaden att åtgärda det. Debiteringen gäller både material och arbetstid.

3. Flyttstädning

När det är dags att flytta ut är det ditt ansvar att genomföra en fullständig flyttstädning, dels för att ge nästa hyresgäst en trevlig start men också för att undvika debitering för extra städning. Vi hoppas att du lämnar lägenheten i samma skick som du själv skulle vilja finna den i vid inflytt!

Alla brister behöver vara åtgärdade innan klockan 10.00 på din avflyttningsdag. Om inflyttande hyresgäst kontaktar K2A på grund av bristfällig städning undersöker vi saken och om klagomålet är befogat anlitas en städfirma. Du som avflyttande hyresgäst kommer i så fall att debiteras för denna kostnad.

För att underlätta för dig har vi tagit fram en checklista med de saker som du ansvarar för att städa innan du lämnar lägenheten. Har du några frågor gällande städning eller besiktning är du alltid varmt välkommen att kontakta oss!

4. Avflyttningsdagen

Din avflyttningsdag är den första vardagen i månaden. Det innebär att om ditt avtal tar slut exempelvis den 31 mars så behöver du flytta ut senast 1 april kl. 10.00. Om den första dagen i månaden infaller på en helgdag så flyttar du ut den första vardagen i månaden.

På avflyttningsdagen behöver du lämna in dina nycklar senast klockan 10.00 på angiven plats*. Om dina nycklar inte är oss tillhanda klockan 10.00 på avflyttningsdagen behöver vi debitera dig för låsbyte.

*På Mina sidor hittar du mer information om på vilken plats du lämnar tillbaka dina nycklar.

5. Deposition (för dig som bor i en studentbostad)

Din deposition betalas ut inom en månad efter ditt kontrakts sista dag. För att få tillbaka din deposition mailar du ekonomi@k2a.se och uppger namn, lägenhetsnummer, kontouppgifter samt clearingnummer. Notera att återbetalningen av din deposition förutsätter att lägenheten är i bra skick, städningen är godkänd, nyckeln är återlämnad samt att inga hyresskulder föreligger. Om anmärkningar har gjorts under avflyttningsbesiktningen kommer det dras av från din deposition.

Kom även ihåg:

Visning
Som nuvarande hyresgäst är du enligt hyreslagen skyldig att visa upp lägenheten för potentiella 
hyresgäster. Ifall du inte vill att dina kontaktuppgifter lämnas ut ber vi dig att kontakta oss.

Adressändring
Glöm inte att adressändra och begära eftersändning till din nya adress.

Uppsägning av abonnemang
Säg upp alla externa abonnemang som du har tecknat med andra leverantörer. De tjänster du får via K2A och som debiteras vid hyresavin, som till exempel el och bredband i förekommande fall behöver du inte säga upp separat.

Du som bor i en lägenhet med IMD

Om du bor i en lägenhet med IMD kommer du få din sista faktura efter avslutat hyresavtal. Anledningen till detta är att din förbrukning faktureras i efterhand.

Vanliga frågor och svar

Här får du svar på de vanligaste frågorna inför utflytt.