Dags att flytta ut?

Här hittar du all viktig information att hålla koll på efter uppsagt kontrakt – allt för att du ska få en så smidig avflytt som möjligt!

Checklista vid flyttstädning

Så går det till

Först och främst hoppas vi verkligen att du har trivts i din lägenhet och med K2A som hyresvärd! När det blir dags för dig att flytta vidare från oss finns det en del saker du behöver tänka på. Läs igenom informationen noggrant så du är väl förberedd inför avflyttningsdagen.

1. Uppsägning av avtal

I samband med att du säger upp din lägenhet kommer du att få en bekräftelse på din uppsägning. Du har en uppsägningstid om tre kalendermånader som styrs av ditt avtal. När du säger upp ditt avtal får du ange en orsak till varför du väljer att flytta vidare från K2A. Detta är till stor hjälp i vårt förbättringsarbete så att vi kan bli en ännu bättre hyresvärd!

2. Dags för besiktning

Innan din avflytt kommer vi göra två besiktningar av din lägenhet – en förbesiktning samma månad som du säger upp lägenheten och en avflyttningsbesiktning i samband med avflyttningsdagen.

Förbesiktning
Din bovärd kontaktar dig för att boka en tid för en förbesiktning. Under förbesiktningen går du och bovärden tillsammans igenom ytskikt och utrustning som finns i lägenheten och ser efter om något behöver åtgärdas. Inför besiktningen behöver lägenheten inte vara städad men vi är tacksamma om den är framkomlig och lätt att inspektera. Efter besöket från din bovärd kommer du att hitta besiktningsprotokollet under Mina sidor.

Avflyttningsbesiktning
Avflyttningsbesiktningen görs innan du lämnar lägenheten, senast på avflyttningsdagen. Din bovärd kontaktar dig för att boka in en tid. Inför detta ber vi dig återigen dubbelkolla så att all utrustning som fanns i bostaden när du flyttade in lämnas kvar (t.ex. router, tv-box och gardinbeslag). Har du tagit bort någon dörr behöver den återställas. Om du installerat maskiner behöver du avlägsna utrustningen, vilket måste ske av behörig installatör. Observera att det är ditt ansvar att återställa lägenheten i samma skick som när du flyttade in. Din färgkod som finns i din bostad hittar du under boendeinformation på Mina sidor.

Vad händer om jag inte åtgärdar eventuella brister?
Om du inte har åtgärdat eventuella brister som beskrivs i protokollet vid din avflytt, kommer du debiteras för kostnaden att åtgärda det. Detta gäller både material och arbetstid.

3. Flyttstädning

När det är dags att flytta ut är det ditt ansvar att genomföra en fullständig flyttstädning, dels för att ge nästa hyresgäst en trevlig start men också för att undvika debitering för extra städning. Vi hoppas att du lämnar lägenheten som du själv vill finna den!

Alla brister behöver vara åtgärdade innan klockan 10.00 på din avflyttningsdag. Om nästa hyresgäst kontaktar K2A på grund av bristfällig städning behöver vi undersöka saken och bedöma om klagomålet är befogat. Om ja, behöver vi dokumentera detta och anlita en städfirma, vilken du som tidigare hyresgäst debiteras för.

För att underlätta för dig har vi tagit fram en checklista med de saker som du ansvarar för att städa innan du lämnar lägenheten. Har du några frågor gällande städning eller besiktning är du alltid varmt välkommen att kontakta oss!

4. Avflyttningsdagen

På avflyttningsdagen behöver du lämna in dina nycklar senast klockan 10.00 på angiven plats*. Om dina nycklar inte är oss tillhanda klockan 10.00 på avflyttningsdagen behöver vi debitera dig för låsbyte.

*På Mina sidor hittar du mer information om på vilken plats du lämnar tillbaka dina nycklar.

5. Deposition (för dig som bor i en studentbostad)

Din deposition betalas ut 10 arbetsdagar efter ditt kontrakts sista dag. För att få tillbaka din deposition mailar du ekonomi@k2a.se och uppger namn, lägenhetsnummer, kontouppgifter samt vilken bank du har. Notera att återbetalningen av din deposition förutsätter att lägenheten är i bra skick, städningen är godkänd, nyckeln är återlämnad samt att inga hyresskulder föreligger. Om anmärkningar har gjorts under avflyttningsbesiktningen kommer det dras av från din deposition.

Kom även ihåg:

Visning
Som nuvarande hyresgäst är du enligt hyreslagen skyldig att visa upp lägenheten för potentiella 
hyresgäster. Ifall du inte vill att dina kontaktuppgifter lämnas ut ber vi dig att kontakta oss.

Adressändring
Glöm inte att adressändra och begära eftersändning till din nya adress.

Uppsägning av abonnemang
Säg upp alla eventuella abonnemang kopplade till lägenheten du flyttar ut från, exempelvis bredbands- eller elavtal. 

Vanliga frågor och svar

Här får du svar på de vanligaste frågorna inför utflytt.