Här har vi samlat all information du behöver, oavsett om du ska flytta in på Ekologen eller redan bor där. För att göra din inflyttning och boendeperiod så smidig och enkel som möjligt har vi samlat viktig information som du behöver känna till. Vi hoppas att du ska trivas i din bostad och att du känner dig som hemma från första stund!
För att kunna kvittera ut nyckeln krävs att du kan uppvisa giltig ID-handling samt att din första hyra är inbetald. Om du inte har möjlighet att hämta ut dina nycklar på tillträdesdagen ber vi dig att kontakta oss på info@k2a.se så hittar vi en tidpunkt som passar dig.
Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen så kan du ge fullmakt åt någon annan att göra det åt dig. En fullmakt för detta hittar du här.
Tid: 12.00-14.00
Plats: Stallvägen 18. I det lilla huset på gården.
Vänligen notera att om ditt avtal börjar på en helgdag så sker inflyttningen den första vardagen därefter.
Observera att ovan information för nyckelutlämning gäller om du flyttar in den 1:a i månaden. Har du avvikande startdatum på ditt avtal? Vänligen se separat inflyttningsinformation som skickas till din mejl.
Hur fungerar det?
Du får din hyresavi av Newsec. Ifall du har frågor kring din hyresavi kan du kontakta hyresadmin.resinova@newsec.se.
Att tänka på
• Kom ihåg att betala din första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.
• Ta med dig giltig ID-handling med bild när du ska kvittera ut dina nycklar. Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen kan du ge fullmakt åt någon att göra det åt dig.
• Kom ihåg att teckna elnäts- och elhandelsavtal i god tid innan du flyttar in.
• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.
• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.
• Läs på gällande brandskydd på vår hemsida.
Anmärkningar vid inflytt?
Du har åtta dagar på dig från ditt avtals startdatum att skicka in bilder på anmärkningar i lägenheten. Till anmärkningar hör mindre skador och liknande.
Skicka in dessa bilder till på info@k2a.se så noterar vi skadorna. Då riskerar inte du att bli debiterad för dessa vid din utflyttning.
Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.
Vad ingår i hyran?
I din hyra ingår värme och vatten. Som hyresgäst tecknar du själv elnäts- och elhandelsavtal. Till din lägenhet hör även ett förråd.
Förrådet är uppmärkt med ditt tolvsiffriga objektsnummer och vi ber dig noggrant kontrollera samtliga tolv siffror innan du börjar använda ditt förråd. Detta då samma lägenhetsnummer förekommer på fler ställen i fastigheten. På så sätt undviker du att du tar någon annans förråd.
Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.
Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.
Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!
Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.
El
Som boende på Ekologen tecknar du själv elhandels- och elnätsavtal. Elnätsavtal tecknas med Växjö Energi. Avtal för elhandel kan du teckna med valfri leverantör.
Bredband
I din lägenhet finns en mediacentral med ingångar för internet, tv och telefoni. För att ansluta till internet behöver du ansluta en enhet med nätverkskabeln till mediacentralen. Du kommer då till Wexnet där du kan teckna det avtal som passar dig bäst. I mediacentralen finns plats för att placera routern som ingår i lägenheten.
Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!
Vi erbjuder utomhusparkering vid fastigheten. Om du önskar hyra en parkeringsplats så behöver du aktivera din köplats i parkeringskön på Mina sidor. Sedan väljer du parkeringsplats under Sök ledigt och ditt område. Om det finns lediga platser publiceras dom här så du kan intresseanmäla.
Till din lägenhet hör ett förråd som är uppmärkt med ditt lägenhetsnummer. Entrén finns på innergården. Behöver du extra förvaringsutrymme? Vi erbjuder extra förråd på Stallvägen 18 som du kan hyra. Om du är intresserad av att hyra ett förråd är du varmt välkommen att göra en intresseanmälan på Mina sidor eller kontakta oss på info@k2a.se.
Två stycken miljörum finns i de små husen vid parkeringen. Vi uppmanar dig att sortera enligt de instruktioner som finns uppsatta i miljörummet. På så sätt kan materialet återvinnas på bästa sätt.
I din lägenhet har du tvättmaskin och torktumlare. Således finns ingen tvättstuga i fastigheten.
Det är inte tillåtet att hyra ut din lägenhet utan hyresvärdens medgivande. För att din ansökan ska bli beviljad krävs det att andrahandsuthyrningen är minst 6 månader och max 1 år. Detta innebär att du inte kan hyra ut din lägenhet i andra hand under en kortare period, exempelvis under sommaren eller under en helg.
Om du överväger att hyra ut i andra hand skall du fylla i blanketten för andrahandsuthyrning och skicka in till oss på info@k2a.se. Det är viktigt att du anger skälet till du vill hyra ut i andrahand.
Vänligen notera att uthyrning av lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke innebär att man kan man förlora sin hyresrätt, det vill säga bli av med lägenheten. Detta gäller även om man hyr ut den olovligt en kort period, till exempel under en helg. Blanketten för andrahandsuthyrning hittar du här.
Uppsägning
Uppsägning av ditt avtal sker via Mina sidor. I samband med att du säger upp din lägenhet kommer du få en bekräftelse på din uppsägning. Du har en uppsägningstid om tre kalendermånader som styrs av ditt avtal. Uppsägningstiden kan därför varken förkortas eller förlängas.
Besiktning
Innan din avflytt kommer vi göra två besiktningar av din lägenhet, en förbesiktning samt en avflyttningsbesiktning i samband med avflyttningsdagen. Din bovärd kommer kontakta dig för att boka en tid för besiktningen. Vi rekommenderar att du är med på båda besiktningarna så du är medveten om eventuella anmärkningar, men det är inget krav att medverka.
Vi vet att besiktningsprocessen kan uppfattas som lite rörig, här kommer därför en lathund:
Förbesiktning = vi går igenom ytskikt och utrustning i lägenheten.
Avflyttningsbesiktning = vi ser till att eventuella anmärkningar åtgärdats samt utför en städbesiktning. Eventuella anmärkningar som inte är åtgärdade kommer debiteras.
Städning
När det är dags att flytta ut är det ditt ansvar att genomföra en fullständig flyttstädning. Det är viktigt att du städar lägenheten i ett skinande skick, dels för att ge nästa hyresgäst en trevlig start men också för att undvika att bli debiterad för extra städning. Här hittar du en checklista som du kan använda som hjälp.
Avflyttningsdagen
När ditt avtal tar slut har du på dig till nästkommande morgon kl. 10.00 att flytta ut. Det betyder att om du har ett avtal som upphör exempelvis den 31 januari så kan du flytta ut senast den 1 februari kl. 10.00.
Ifall ditt avtal upphör på en helgdag så behöver du flytta ut senast nästkommande vardag kl. 10.00.
Lämna nycklar
Under “Boendeinformation” på Mina sidor hittar du information om var du kan lämna dina nycklar när du flyttar ut.
Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag-fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.
Jour
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren. Jouren är tänkt för akuta ärenden så som stigande stopp i avloppet eller ett vattenläckage. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar, du har en trasig lampa i kylen eller vattnet rinner långsamt i avloppet, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Vår jour Securitas kan du ringa på 010-470 58 45.
För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.
Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat våra vanligaste frågor och svar här!