Välkommen hem till Ekologen!

Vi ser fram emot att välkomna dig hem till din nya lägenhet på Ekologen. För att göra din inflyttning så smidig och enkel som möjligt har vi samlat all viktig information som du behöver känna till inför din kommande flytt. Vi hoppas att du ska trivas i din nya bostad och att du känner dig som hemma från första stund!

Nyckelutlämning


För att kunna kvittera ut nyckeln krävs att du kan uppvisa giltig ID-handling samt att din första hyra är inbetald. Om du inte har möjlighet att hämta ut dina nycklar på tillträdesdagen ber vi dig att kontakta oss på info@k2a.se så hittar vi en tidpunkt som passar dig.

Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen så kan du ge fullmakt åt någon annan att göra det åt dig. En fullmakt för detta hittar du här.

Tid: 12.00-14.00
Plats: Stallvägen 18. I det lilla huset på gården.

Vänligen notera att om ditt avtal börjar på en helgdag så sker inflyttningen den första vardagen därefter.

Observera att ovan information för nyckelutlämning gäller om du flyttar in den 1:a i månaden. Har du avvikande startdatum på ditt avtal? Vänligen se separat inflyttningsinformation som skickas till din mejl.

Ditt boende

Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.

Vad ingår i hyran?
I din hyra ingår värme och vatten. Som hyresgäst tecknar du själv elnäts- och elhandelsavtal. Till din lägenhet hör även ett förråd.

Förrådet är uppmärkt med ditt tolvsiffriga objektsnummer och vi ber dig noggrant kontrollera samtliga tolv siffror innan du börjar använda ditt förråd. Detta då samma lägenhetsnummer förekommer på fler ställen i fastigheten. På så sätt undviker du att du tar någon annans förråd.

Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.

Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.

Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!

Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.

El
Som boende på Ekologen tecknar du själv elhandels- och elnätsavtal. Elnätsavtal tecknas med Växjö Energi. Avtal för elhandel kan du teckna med valfri leverantör.

Bredband
I din lägenhet finns en mediacentral med ingångar för internet, tv och telefoni. För att ansluta till internet behöver du ansluta en enhet med nätverkskabeln till mediacentralen. Du kommer då till Wexnet där du kan teckna det avtal som passar dig bäst. I mediacentralen finns plats för att placera routern som ingår i lägenheten.

Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!

Din fastighet

Parkering

Vi erbjuder utomhusparkering vid fastigheten. Om du önskar hyra en parkeringsplats så behöver du aktivera din köplats i parkeringskön på Mina sidor. Sedan väljer du parkeringsplats under Sök ledigt och ditt område. Om det finns lediga platser publiceras dom här så du kan intresseanmäla.

Förråd

Till din lägenhet hör ett förråd som är uppmärkt med ditt lägenhetsnummer. Entrén finns på innergården. Behöver du extra förvaringsutrymme? Vi erbjuder extra förråd på Stallvägen 18 som du kan hyra. Om du är intresserad av att hyra ett förråd är du varmt välkommen att göra en intresseanmälan på Mina sidor eller kontakta oss på info@k2a.se.

Miljörum

Två stycken miljörum finns i de små husen vid parkeringen. Vi uppmanar dig att sortera enligt de instruktioner som finns uppsatta i miljörummet. På så sätt kan materialet återvinnas på bästa sätt.

Tvättstuga

I din lägenhet har du tvättmaskin och torktumlare. Således finns ingen tvättstuga i fastigheten.

Hur betalar jag hyran?

Hur fungerar det?
Du får din hyresavi av Newsec. Ifall du har frågor kring din hyresavi kan du kontakta hyresadmin.resinova@newsec.se.

På inflyttningsdagen

Att tänka på
Kom ihåg att betala din första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.

• Ta med dig giltig ID-handling med bild när du ska kvittera ut dina nycklar. Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen kan du ge fullmakt åt någon att göra det åt dig.

• Kom ihåg att teckna elnäts- och elhandelsavtal i god tid innan du flyttar in.

• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.

• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.

• Läs på gällande brandskydd på vår hems
ida.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag, onsdag och fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.

Jour
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren. Jouren är tänkt för akuta ärenden så som stigande stopp i avloppet eller ett vattenläckage. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar, du har en trasig lampa i kylen eller vattnet rinner långsamt i avloppet, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Vår jour Securitas kan du ringa på 010-470 58 45.

Vi som jobbar med din fastighet

För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.

Michaela Paro Uthyrare
Max Bergqvist Kundförvaltare
Björn Paulin Bovärd
Johan Löwenthal Bovärd

Vanliga frågor och svar om Ekologen

Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat våra vanligaste frågor och svar här!