Välkommen hem till Oreganon!

Vi ser fram emot att välkomna dig hem till din nya lägenhet på Oreganon. För att göra din inflyttning så smidig och enkel som möjligt har vi samlat all viktig information som du behöver känna till inför din kommande flytt. Vi hoppas att du ska trivas i din nya bostad och att du känner dig som hemma från första stund!

Nyckelutlämning

Din nyckel kommer postas till din adress som du angett på Mina Sidor cirka två veckor innan inflytt. Vi ber dig därför säkerställa att du uppgett en aktuell adress på Mina Sidor. Ifall du önskar att nyckeln ska skickas till en annan adress ber vi dig höra av dig till oss på info@k2a.se så fort som möjligt.

Till din lägenhet hör en digital nyckel som kan aktiveras från och med klockan 12.00 på inflyttningsdagen. Observera att du måste ha betalat din deposition samt din första månadshyra för att få tillgång till din lägenhet.

Vänligen notera att om ditt avtal börjar på en helgdag så sker inflyttningen den första vardagen därefter.

Börjar ditt avtal ett annat datum än den 1:a? Vänligen se separat inflyttningsinformation som skickas till din mejl.

Hur fungerar min nyckel?

Första gången
Din nyckel är digital och har behörighet till din nyckel samt allmänna utrymmen. Nyckelhuvudet fungerar också som en tagg du kan blippa vid entrédörren samt vid postboxen.

Första gången måste du aktivera din nyckel i hotspoten, en liten silvrig dosa som sitter på väggen
utanför Dragonvägen 3.

  1. Stoppa in en nyckel i taget i hotspoten.
  2. Hotspoten kommer först lysa gult. När den lyser grönt är nyckeln aktiverad och klar att användas.
  3. Upprepa med samtliga nycklar.

Borttappad nyckel
Om du har tappat din nyckel så kontaktar du oss så hjälper vi dig få en ny. En ny nyckel kostar 1 300 kronor. Om du inte kommer in utanför våra öppettider behöver du kontakta vår låsjour Securitas på 010-470 58 45.


Öppna din postbox
Din digitala nyckel använder du även till din postbox i entrén. För att öppna postboxen ska du hålla nyckelhuvudet mot avläsaren som sitter längst ned på postboxen med ditt namn. Du behöver hålla nyckeln mot avläsaren i 2-3 sekunder tills ditt postfack öppnas. Skulle du mot förmodan inte hitta ditt namn på postboxen så kontaktar du oss på info@k2a.se så hjälper vi dig på en gång.

Ditt boende

Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.

Vad ingår i hyran?
I din hyra ingår värme, vatten, el och bredband. Till din lägenhet hör en säng (90 x 200 cm). Denna får ej flyttas från lägenheten.

Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.

Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal och hyresavier samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.

Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!

Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.

Bredband
I din lägenhet ingår bredband via Bahnhof. Router ingår ej i lägenheten. Här hittar du instruktioner för hur du kopplar upp dig. Vid frågor gällande ditt bredband hänvisar vi till Bahnhof.

Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!

Din fastighet

Parkering

Aimo Park hyr ut parkeringsplatser vid fastigheten. Vänligen kontakta dom ifall du är intresserad av att hyra en plats.

Förråd

Tyvärr har vi inte några extra förråd i fastigheten.

Miljörum

Miljörum finns på Dragonvägen 3. Vi uppmanar dig att sortera enligt de instruktioner som finns uppsatta i miljörummet. På så sätt kan materialet återvinnas på bästa sätt.

Tvättstuga

I din lägenhet har du en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Därav finns ingen tvättstuga i fastigheten.

Hur betalar jag hyran?

Hur fungerar det?
Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du hittar din hyresavi på Mina sidor runt den 10:e varje månad.

Betala i tid
Det är viktigt att du är ute i god tid när du ska betala din hyra så att den är oss tillhanda på förfallodagen. Detta för att undvika tråkiga påminnelseavgifter, inkassokrav, betalningsanmärkningar och i värsta fall vräkning.

Avier
Hyresavierna skickas ut månadsvis och kommer per mejl samt på Mina sidor. Observera att hyresavin endast finns digitalt.

Betalning
Hyran kan betalas via bank- eller plusgiro. Det finns även möjlighet att betala med autogiro och du ansöker om detta via din internetbank samt meddelar oss så snart det är gjort. Då mejlar du oss på ekonomi@k2a.se.

På inflyttningsdagen

Att tänka på
Kom ihåg att betala din första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.

• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.

• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.

• Läs på gällande brandskydd på vår hems
ida.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag, onsdag och fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.

Jour
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren. Jouren är tänkt för akuta ärenden så som stigande stopp i avloppet eller ett vattenläckage. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar, du har en trasig lampa i kylen eller vattnet rinner långsamt i avloppet, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Vår jour Securitas kan du ringa på 010-470 58 45.

Vi som jobbar med din fastighet

För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.

Michaela Paro Uthyrare
Emelie Jonsson Förvaltningsassistent Mälardalen
Joakim Tunmats Bovärd
Jesse Laine Bovärd

Vanliga frågor och svar om Oreganon

Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat fler frågor och svar här!