Välkommen hem till Parasollet!

Här har vi samlat all information du behöver, oavsett om du ska flytta in på Parasollet eller redan bor där. För att göra din inflyttning och boendeperiod så smidig och enkel som möjligt har vi samlat viktig information som du behöver känna till. Vi hoppas att du ska trivas i din bostad och att du känner dig som hemma från första stund!

Brunnshögsgatan 18C
224 81 Lund

Nyckelutlämning

Din nyckel kommer postas till din adress som du angett på Mina Sidor cirka tio dagar innan inflytt. Ifall du önskar att nyckeln ska skickas till en annan adress ber vi dig höra av dig till oss på info@k2a.se så fort som möjligt.

Till din lägenhet hör en digital nyckel som kan aktiveras från och med klockan 12.00 på inflyttningsdagen. Vänligen se instruktioner för att aktivera nyckeln nedan. Observera att du måste ha betalat din deposition samt din första månadshyra för att få tillgång till din lägenhet.

Vänligen notera att om ditt avtal börjar på en helgdag så sker inflyttningen den första vardagen därefter.

Börjar ditt avtal ett annat datum än den 1:a? Vänligen se separat inflyttningsinformation som skickas till din mejl.

Hur fungerar min nyckel?

Aktivera nyckeln
Din nyckel är digital och har behörighet till din nyckel samt allmänna utrymmen. Nyckelhuvudet fungerar också som en tagg du kan blippa vid entrédörren samt vid postboxen. Vänligen notera att nyckeln styrs av rörelseenergi, och det därför är viktigt att föra in den långsamt.

Första gången du kommer in i fastigheten måste du aktivera din nyckel i Hotspoten. Detta är en liten dosa som sitter på väggen inför entrén på Brunnshögsgatan 18. Portkoden för att komma in i entrén hittar du under “Boendeinformation” på Mina sidor dagen ditt avtal börjar.


Du aktiverar din nyckel genom att stoppa in den i Hotspoten. Då kommer Hotspoten börja blinka gult. När den lyser grönt är din nyckel programmerad och klar och fungerar nu till din lägenhet, huvudentré, postbox och andra gemensamma utrymmen.

Låsa dörren
Din lägenhet har en säkerhetsdörr och därför måste du dra upp dörrhandtaget innan du låser dörren.

Borttappad nyckel
Om du har tappat din nyckel så kontaktar du oss så hjälper vi dig få en ny. En ny nyckel kostar 1 300 kronor. Om du inte kommer in utanför våra öppettider behöver du kontakta vår låsjour Securitas på 010-470 58 45.


Öppna din postbox
Din digitala nyckel använder du även till din postbox i entrén. För att öppna postboxen ska du hålla nyckelhuvudet mot avläsaren som sitter längst ned på postboxen. Du behöver hålla nyckeln mot avläsaren i 2-3 sekunder tills ditt postfack öppnas. Skulle du mot förmodan inte hitta ditt namn på postboxen så kontaktar du oss på info@k2a.se så hjälper vi dig på en gång.

Hur betalar jag hyran?

Hur fungerar det?
Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du hittar din hyresavi på Mina sidor runt den 10:e varje månad.

Betala i tid
Det är viktigt att du är ute i god tid när du ska betala din hyra så att den är oss tillhanda på förfallodagen. Detta för att undvika tråkiga påminnelseavgifter, inkassokrav, betalningsanmärkningar och i värsta fall vräkning.

Avier
Hyresavierna skickas ut månadsvis och kommer per mejl samt på Mina sidor. Observera att hyresavin endast finns digitalt.

Betalning
Hyran kan betalas via bank- eller plusgiro. Det finns även möjlighet att betala med autogiro och du ansöker om detta via din internetbank samt meddelar oss så snart det är gjort. Då mejlar du oss på ekonomi@k2a.se.

På inflyttningsdagen

Att tänka på
Kom ihåg att betala din deposition och första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.

• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.

• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.

• Läs på gällande brandskydd på vår hems
ida.

Anmärkningar vid inflytt?
Du har åtta dagar på dig från ditt avtals startdatum att skicka in bilder på anmärkningar i lägenheten. Till anmärkningar hör mindre skador och liknande. 

Skicka in dessa bilder till på info@k2a.se så noterar vi skadorna. Då riskerar inte du att bli debiterad för dessa vid din utflyttning.

I ett hus med många människor är det viktigt att vi visar hänsyn till varandra.
Vi uppmanar dig därför att läsa igenom trivselreglerna som gäller i din fastighet.

Ditt boende

Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.

Vad ingår i hyran?
I din hyra ingår värme, kallvatten och bredband. Varmvatten och el debiteras enligt faktisk förbrukning på din hyresavi.

Till din lägenhet hör en säng som är 105 cm bred. Denna får ej flyttas från lägenheten.

Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.

Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal och hyresavier samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.

Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!

Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.

El
El debiteras enligt faktisk förbrukning på din hyresavi. Du behöver därmed inte tänka på att teckna elavtal.

Bredband
I våra lägenheter har vi internetleverantören Bahnhof med hastighet 1000/1000 Mbit/s. För att starta tjänsterna för lägenheten behöver du skapa ett personligt konto hos leverantören. Här hittar du instruktioner för att koppla upp dig. Du behöver köpa en egen router och nätverkskablar. För frågor gällande bredband hänvisar vi till Bahnhof.

Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!

Frågor om din lägenhet?

Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring din lägenhet.

Din fastighet

Parkering

Vi erbjuder parkering i P-hus Aurora på Telefonistgatan. LKP sköter uthyrningen och priset är 850 kr per månad. För att hyra en parkeringsplats laddar du ner LKP:s app.

Förråd

Behöver du extra förvaringsutrymme? Vi erbjuder extra förråd som du kan hyra. Dessa publicerar vi på Mina sidor. Om du är intresserad av att hyra ett förråd är du varmt välkommen att göra en intresseanmälan på Mina sidor eller kontakta oss på info@k2a.se.

Miljörum

Ditt avfall kan du temporärt slänga på Neversvägen 23 tills sopsugen på gården står klara. För övrigt avfall hänvisar vi till den allmännna insamlingen på Brunnshögsgatan.

Tvättstuga

I din lägenhet har du en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Således finns ingen tvättstuga i fastigheten.

Studentcafét

Som boende på Parasollet kan du nyttja vårt studentcafé på Brunnshögsgatan 18C när du pluggar. Cafét är öppet helgfria vardagar 08.00-16.00.

Vänligen notera att cafét håller stängt under sommaren och öppnar igen vid terminsstart.

Andrahandsuthyrning

Det är inte tillåtet att hyra ut din lägenhet utan hyresvärdens medgivande. För att din ansökan ska bli beviljad krävs det att andrahandsuthyrningen är minst 6 månader och max 1 år. Detta innebär att du inte kan hyra ut din lägenhet i andra hand under en kortare period, exempelvis under sommaren eller under en helg.

Om du överväger att hyra ut i andra hand skall du fylla i blanketten för andrahandsuthyrning och skicka in till oss på info@k2a.se. Det är viktigt att du anger skälet till du vill hyra ut i andrahand.

Vänligen notera att uthyrning av lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke innebär att man kan man förlora sin hyresrätt, det vill säga bli av med lägenheten. Detta gäller även om man hyr ut den olovligt en kort period, till exempel under en helg. Blanketten för andrahandsuthyrning hittar du här.

Dags att flytta ut?

Uppsägning
Uppsägning av ditt avtal sker via Mina sidor. I samband med att du säger upp din lägenhet kommer du få en bekräftelse på din uppsägning. Du har en uppsägningstid om tre kalendermånader som styrs av ditt avtal. Uppsägningstiden kan därför varken förkortas eller förlängas.

Besiktning
Innan din avflytt kommer vi göra två besiktningar av din lägenhet, en förbesiktning samt en avflyttningsbesiktning i samband med avflyttningsdagen. Din bovärd kommer kontakta dig för att boka en tid för besiktningen. Vi rekommenderar att du är med på båda besiktningarna så du är medveten om eventuella anmärkningar, men det är inget krav att medverka.

Vi vet att besiktningsprocessen kan uppfattas som lite rörig, här kommer därför en lathund:
Förbesiktning = vi går igenom ytskikt och utrustning i lägenheten.
Avflyttningsbesiktning = vi ser till att eventuella anmärkningar åtgärdats samt utför en städbesiktning. Eventuella anmärkningar som inte är åtgärdade kommer debiteras.

Städning
När det är dags att flytta ut är det ditt ansvar att genomföra en fullständig flyttstädning. Det är viktigt att du städar lägenheten i ett skinande skick, dels för att ge nästa hyresgäst en trevlig start men också för att undvika att bli debiterad för extra städning. Här hittar du en checklista som du kan använda som hjälp.

Avflyttningsdagen
När ditt avtal tar slut har du på dig till nästkommande morgon kl. 10.00 att flytta ut. Det betyder att om du har ett avtal som upphör exempelvis den 31 januari så kan du flytta ut senast den 1 februari kl. 10.00.

Ifall ditt avtal upphör på en helgdag så behöver du flytta ut senast nästkommande vardag kl. 10.00.

Lämna nycklar
Under “Boendeinformation” på Mina sidor hittar du information om var du kan lämna dina nycklar när du flyttar ut.

Deposition
Din deposition betalas ut 10 arbetsdagar efter ditt kontrakts sista dag. För att få tillbaka din deposition mailar du ekonomi@k2a.se och uppger namn, lägenhetsnummer, kontouppgifter samt vilken bank du har. Notera att återbetalningen av din deposition förutsätter att lägenheten är i bra skick, städningen är godkänd, nyckeln är återlämnad samt att inga hyresskulder föreligger. Om anmärkningar har gjorts under avflyttningsbesiktningen kommer det dras av från din deposition.

Hyr BoBilen smidigt när du behöver den

Som boende hos oss kan du boka vår BoBil som står parkerad vid fastigheten. Läs mer om hur du går tillväga här!

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag-fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.

Jour
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren. Jouren är tänkt för akuta ärenden så som stigande stopp i avloppet eller ett vattenläckage. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar, du har en trasig lampa i kylen eller vattnet rinner långsamt i avloppet, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Vår jour Securitas kan du ringa på 010-470 58 45.

Vi som jobbar med din fastighet

För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.

Max Bergqvist Kundförvaltare
Michaela Paro Uthyrare
Otto Reimann Varg Regionchef Mälardalen & Syd

Vanliga frågor och svar om Parasollet

Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat fler frågor och svar här!