Välkommen hem till Roten!

Vi ser fram emot att välkomna dig hem till din nya lägenhet på Roten. För att göra din inflyttning så smidig och enkel som möjligt har vi samlat all viktig information som du behöver känna till inför din kommande flytt. Vi hoppas att du ska trivas i din nya bostad och att du känner dig som hemma från första stund!

Nyckelutlämning

Din nyckel kommer postas till din adress som du angett på Mina Sidor cirka två veckor innan inflytt. Vi ber dig därför säkerställa att du uppgett en aktuell adress på Mina Sidor. Ifall du önskar att nyckeln ska skickas till en annan adress ber vi dig höra av dig till oss på info@k2a.se så fort som möjligt.

Till din lägenhet hör en digital nyckel som kan aktiveras från och med klockan 12.00 på inflyttningsdagen. Observera att du måste ha betalat din deposition samt din första månadshyra för att få tillgång till din lägenhet.

Vänligen notera att om ditt avtal börjar på en helgdag så sker inflyttningen den första vardagen därefter.

Hur fungerar min nyckel?

Första gången
Din nyckel är digital och har behörighet till din nyckel samt allmänna utrymmen. Nyckelhuvudet fungerar också som en tagg du kan blippa vid entrédörren samt vid postboxen.

Första gången måste du aktivera din nyckel i hotspoten, en liten silvrig dosa som sitter på väggen innanför entrén till Rotgränd 3. Portkoden för att komma in i entrén hittar du på Boendeinformation på Mina sidor dagen ditt avtal börjar.

  1. Stoppa in en nyckel i taget i hotspoten.
  2. Hotspoten kommer först lysa gult. När den lyser grönt är nyckeln aktiverad.
  3. Nu är din nyckel aktiverad och klar att användas!

Borttappad nyckel
Om du har tappat din nyckel så kontaktar du oss så hjälper vi dig få en ny. En ny nyckel kostar 1 300 kronor. Om du inte kommer in utanför våra öppettider behöver du kontakta vår låsjour Securitas på 010-470 58 45.


Öppna din postbox
Din digitala nyckel använder du även till din postbox i entrén. För att öppna postboxen ska du hålla nyckelhuvudet mot avläsaren som sitter längst ned på postboxen med ditt namn. Du behöver hålla nyckeln mot avläsaren i 2-3 sekunder tills ditt postfack öppnas. Skulle du mot förmodan inte hitta ditt namn på postboxen så kontaktar du oss på info@k2a.se så hjälper vi dig på en gång.

Ditt boende

Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.

Vad ingår i hyran?
Din hyra inkluderar värme, el, vatten och basutbud för kabel-TV. Bredband ingår mot ett hyrestillägg.

Till din lägenhet hör även en säng, denna får inte flyttas från lägenheten. I lägenheter om ett rum och kök finns en säng (90 x 200 cm) och i lägenheter om två rum och kök finns två stycken sängar (90 x 200 cm). Du behöver köpa en egen bäddmadrass till sängen.

Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.

Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal och hyresavier samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.

Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!

Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.

Bredband
Bredband via Bahnhof ingår mot ett hyrestillägg. Du behöver köpa en egen router och nätverkskablar. Här hittar du instruktioner för hur du kopplar upp dig. För frågor gällande bredband hänvisar vi till Bahnhof.

Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!

BoBilen
Som boende på Roten har du möjlighet att hyra en bil i vår elbilspool, bilen står på parkeringen. Läs mer om hur det fungerar här.

Din fastighet

Parkering

Vi erbjuder utomhusparkering vid fastigheten. Om du önskar hyra en parkeringsplats så behöver du aktivera din köplats i parkeringskön på Mina sidor. Sedan väljer du parkeringsplats under Sök ledigt och ditt område. Om det finns lediga platser publiceras dom här så du kan intresseanmäla.

Förråd

Behöver du extra förvaringsutrymme? Vi erbjuder extra förråd som du kan hyra. Om du är intresserad av att hyra ett förråd är du varmt välkommen att kontakta oss på info@k2a.se.

Miljörum

Miljörummet finns i det lilla huset vid parkeringen. Vi uppmanar dig att sortera enligt de instruktioner som finns uppsatta i miljörummet. På så sätt kan materialet återvinnas på bästa sätt.

Tvättstuga

I din lägenhet har du en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Vid behov finns även tre stycken tvättstugor i fastigheten. Dessa kan ej bokas utan är drop-in. Två stycken finns på våning 3 på Rotgränd 3 och en bredvid entrén till Rotgränd 3.

Hur betalar jag hyran?

Hur fungerar det?
Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du hittar din hyresavi på Mina sidor runt den 10:e varje månad.

Betala i tid
Det är viktigt att du är ute i god tid när du ska betala din hyra så att den är oss tillhanda på förfallodagen. Detta för att undvika tråkiga påminnelseavgifter, inkassokrav, betalningsanmärkningar och i värsta fall vräkning.

Avier
Hyresavierna skickas ut månadsvis och kommer per mejl samt på Mina sidor. Observera att hyresavin endast finns digitalt.

Betalning
Hyran kan betalas via bank- eller plusgiro. Det finns även möjlighet att betala med autogiro och du ansöker om detta via din internetbank samt meddelar oss så snart det är gjort. Då mejlar du oss på ekonomi@k2a.se.

På inflyttningsdagen

Att tänka på
Kom ihåg att betala din deposition och första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.

• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.

• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.

• Läs på gällande brandskydd på vår hems
ida.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag, onsdag och fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.

Jour
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren. Jouren är tänkt för akuta ärenden så som stigande stopp i avloppet eller ett vattenläckage. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar, du har en trasig lampa i kylen eller vattnet rinner långsamt i avloppet, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Vår jour Securitas kan du ringa på 0101 470 58 45.

Vi som jobbar med din fastighet

För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.

William Celsing Biträdande förvaltningschef, regionchef Stockholm & Nord
Tor Manneryd Uthyrare
Max Bergqvist Kundförvaltare
Frida Mattsson Bovärd

Vanliga frågor och svar om Roten

Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat fler frågor och svar här!