Välkommen hem till Lugnets trygghetsboende!

Vi ser fram emot att välkomna dig hem till din nya lägenhet på Lugnets (fd Sidsjöhöjden) trygghetsboende. För att göra din inflyttning så smidig och enkel som möjligt har vi samlat all viktig information som du behöver känna till inför din kommande flytt. Vi hoppas att du ska trivas i din nya bostad och att du känner dig som hemma från första stund!

Nyckelutlämning

Nyckeln hämtas på inflyttningsdagen hos vår bovärd på bovärdskontoret på Paviljongvägen 17 i Sundsvall. Han kommer kontakta dig för att boka en tid för nyckelutlämning.

För att kunna kvittera ut nyckeln krävs att du kan uppvisa giltig ID-handling samt att din första hyra är inbetald.

Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen så kan du ge fullmakt åt någon annan att göra det åt dig. En fullmakt för detta hittar du här.

Ditt boende

Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.

Vad ingår i hyran?
Din hyra inkluderar värme, vatten, TV, bredband och förråd. El debiteras separat på din hyresavi enligt faktisk förbrukning.

Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.

Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal och hyresavier samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.

Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!

El
Elen debiteras separat på din hyresavi enligt faktisk förbrukning. Som boende behöver du därför inte tänka på att teckna elavtal.

TV & bredband
TV-paket via Telia ingår. TV-box finns i lägenheten. Din bredbandsleverantör är Servanet. För frågor kring TV hänvisar vi till Telia som nås på 90 200 och för frågor gällande bredband hänvisar vi till Servanet som nås på e-mail info@servanet.se eller på telefon 0200-120 035.

Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.

Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!

Din fastighet

Parkering

Vi erbjuder utomhusparkering vid fastigheten. Om du önskar hyra en parkeringsplats så behöver du aktivera din köplats i parkeringskön på Mina sidor. Sedan väljer du parkeringsplats under Sök ledigt och ditt område. Om det finns lediga platser publiceras dom här så du kan intresseanmäla.

Förråd

Till din lägenhet hör ett förråd. Utöver det finns det inte extra förråd att hyra i fastigheten.

Miljörum

Miljörummet finns vid parkeringen på Hakon Ahlbergs väg 38 och 42. Vi uppmanar dig att sortera enligt de instruktioner som finns uppsatta i miljörummet. På så sätt kan materialet återvinnas på bästa sätt.

Tvättstuga

Tvättstuga finns i entréplan på Hakon Ahlbergs väg 38 och 42. Bokningstavlor finns i trapphusen på respektive adress.

Hur betalar jag hyran?

Hur fungerar det?
Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du hittar din hyresavi på Mina sidor runt den 10:e varje månad.

Betala i tid
Det är viktigt att du är ute i god tid när du ska betala din hyra så att den är oss tillhanda på förfallodagen. Detta för att undvika tråkiga påminnelseavgifter, inkassokrav, betalningsanmärkningar och i värsta fall vräkning.

Avier
Hyresavierna skickas ut månadsvis och kommer per mejl samt på Mina sidor. Observera att hyresavin endast finns digitalt.

Betalning
Hyran kan betalas via bank- eller plusgiro. Det finns även möjlighet att betala med autogiro och du ansöker om detta via din internetbank samt meddelar oss så snart det är gjort. Då mejlar du oss på ekonomi@k2a.se.

På inflyttningsdagen

Att tänka på
Kom ihåg att betala din första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.

• Ta med dig giltig ID-handling med bild när du ska kvittera ut dina nycklar. Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen kan du ge fullmakt åt någon att göra det åt dig.

• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.

• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.

• Läs på gällande brandskydd på vår hems
ida.

Kontaktuppgifter

Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag, onsdag och fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.

Jour
Efter kontorstid är det PEMA Vakt som har jour, de kan nås på telefon 070 347 00 89.

Telia
För frågor gällande TV hänvisar vi till Telia som nås på 90 200.

Servanet
Vid problem med internet kontaktar ni Servanet. De har öppet helgfria vardagar kl 8.00-16.00 och nås på telefon 0200-120 035 eller på e-post på info@servanet.se.

Vi som jobbar med din fastighet

För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.

William Celsing Biträdande förvaltningschef, regionchef Stockholm & Nord
Max Bergqvist Kundförvaltare
Tor Manneryd Uthyrare
Peder Åkerlund Bovärd

Vanliga frågor och svar om Lugnet

Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat fler frågor och svar här!