Här har vi samlat all information du behöver, oavsett om du ska flytta in på Polstjärnan eller redan bor där. För att göra din inflyttning och boendeperiod så smidig och enkel som möjligt har vi samlat viktig information som du behöver känna till. Vi hoppas att du ska trivas i din bostad och att du känner dig som hemma från första stund!
På inflyttningsdagen är du välkommen att hämta nyckeln på FF Norr:s kontor på Storgatan 50B. Kontoret ligger i gårdshuset, gå genom trapphuset och ut på innergården.
Tid: 13.00-16.00
Adress: Storgatan 50B, Luleå (i gårdshuset)
Portkod: 1971
Observera att du måste ha betalat in din deposition samt din första månadshyra för att få hämta ut nyckeln.
För att kunna kvittera ut nyckeln krävs att du kan uppvisa giltig ID-handling samt att din deposition och första hyra är inbetald. Om du inte har möjlighet att hämta ut dina nycklar på tillträdesdagen kan du hämta dom på FF Norr:s kontor, dom har öppet vardagar kl. 09.00-16.00.
Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen så kan du ge fullmakt åt någon annan att göra det åt dig. En fullmakt för detta hittar du här.
Första gången
I fastigheten har vi elektroniska lås som manövreras med tagg. Din tagg fungerar till din lägenhet, tvättstugan och entréer. Du får en separat nyckel till din postbox.
Första gången du använder din tagg måste den aktiveras. Detta görs genom att du håller taggen mot displayen som sitter i entrén. Om taggen inte används på 48 timmar blir den avaktiverad och måste då blippas mot displayen vid entrén igen för att fungera.
Låsa dörren
Din lägenhet har en säkerhetsdörr och därför måste du dra upp dörrhandtaget innan du låser dörren.
Borttappad nyckel
Om du har tappat din nyckel så kontaktar du oss så hjälper vi dig få en ny. En ny nyckel kostar 400 kronor. Om du inte kommer in utanför våra öppettider behöver du kontakta vår låsjour Securitas på 010-470 58 45.
Öppna din postbox
Din digitala nyckel använder du även till din postbox i entrén. För att öppna postboxen ska du hålla nyckelhuvudet mot avläsaren som sitter längst ned på postboxen med ditt namn. Du behöver hålla nyckeln mot avläsaren i 2-3 sekunder tills ditt postfack öppnas. Skulle du mot förmodan inte hitta ditt namn på postboxen så kontaktar du oss på info@k2a.se så hjälper vi dig på en gång.
Hur fungerar det?
Hyran betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Du hittar din hyresavi på Mina sidor runt den 10:e varje månad.
Betala i tid
Det är viktigt att du är ute i god tid när du ska betala din hyra så att den är oss tillhanda på förfallodagen. Detta för att undvika tråkiga påminnelseavgifter, inkassokrav, betalningsanmärkningar och i värsta fall vräkning.
Avier
Hyresavierna skickas ut månadsvis och kommer per mejl samt på Mina sidor. Observera att hyresavin endast finns digitalt.
Betalning
Hyran kan betalas via bank- eller plusgiro. Det finns även möjlighet att betala med autogiro och du ansöker om detta via din internetbank samt meddelar oss så snart det är gjort. Då mejlar du oss på ekonomi@k2a.se.
Att tänka på
• Kom ihåg att betala din deposition och första hyra i god tid innan du flyttar in. Tänk på att ha god marginal och räkna med minst tre bankdagar så att hyran är oss tillhanda på din tillträdesdag, annars riskerar du att inte få tillträde till lägenheten på din inflyttningsdag.
• Ta med dig giltig ID-handling med bild när du ska kvittera ut dina nycklar. Om du inte kan hämta ut nycklarna personligen kan du ge fullmakt åt någon att göra det åt dig.
• Det kan vara mycket folk i rörelse och fler som flyttar in samtidigt. Vi ber därför alla att visa hänsyn till varandra.
• Du behöver ha en hemförsäkring från den dagen ditt kontrakt startar. En hemförsäkring är obligatorisk och finns för att skydda dig om olyckan skulle vara framme.
• Läs på gällande brandskydd på vår hemsida.
Anmärkningar vid inflytt?
Du har åtta dagar på dig från ditt avtals startdatum att skicka in bilder på anmärkningar i lägenheten. Till anmärkningar hör mindre skador och liknande.
Skicka in dessa bilder till på info@k2a.se så noterar vi skadorna. Då riskerar inte du att bli debiterad för dessa vid din utflyttning.
Här får du värdefull information om vad du behöver tänka på inför din inflyttning.
Vad ingår i hyran?
Din hyra inkluderar värme, vatten, möbler och el. Notera att bäddmadrass inte ingår utan måste införskaffas själv.
Adressändra
Glöm inte att adressändra så din post hamnar rätt. Det kan du enkelt göra på Adressändring eller via Skatteverket.
Mina sidor
På Mina sidor kommer du hitta all nyttig information om ditt boende från och med inflyttningsdagen. Där hittar du ditt avtal och hyresavier samt bra information om din bostad och fastighet under “Boendeinformation”. Där gör du även en felanmälan om du behöver hjälp med något.
Ta hand om din lägenhet
En lägenhet kräver regelbunden omvårdnad och det är din skyldighet som boende att ta hand om den. Det mår både du och din lägenhet bra av!
Hemförsäkring
Kom ihåg att teckna en hemförsäkring från och med dagen ditt hyreskontrakt startar. Det är obligatoriskt att ha en hemförsäkring och väldigt viktigt om olyckan är framme.
Bokning av tvättstuga
Tvättstugan bokas med hjälp av din tagg. Detta görs utanför tvättstugan på den svarta avläsaren. Här blippar du din tagg och kan sedan med hjälp av knapparna på avläsaren boka en tid för tvätt. Det är endast under tiden du bokat som din tagg kan öppna dörren till tvättstugan.
Bredband
Som boende i Polstjärnan tecknar du själv bredbandsavtal via Open Universe. Där kan du jämföra leverantörer, priser och abonnemang.
Felanmälan
Ifall du stöter på problem i din lägenhet så kan du göra en felanmälan under Mina sidor. Dina bovärdar kommer hjälpa dig så fort de kan!
Tyvärr har vi inte några parkeringar i anslutning till fastigheten.
I fastigheten finns inga förråd.
Sopkassuner finns på baksidan av fastigheten. Vi uppmanar dig att sortera enligt de instruktioner som finns uppsatta. På så sätt kan materialet återvinnas på bästa sätt.
I din fastighet finns en tvättstuga på entréplan. Denna bokas via den elektroniska bokningstavlan med hjälp av din tagg. Tvättmaskinerna är självdoserande av tvätt- och sköljmedel.
Det är inte tillåtet att hyra ut din lägenhet utan hyresvärdens medgivande. För att din ansökan ska bli beviljad krävs det att andrahandsuthyrningen är minst 6 månader och max 1 år. Detta innebär att du inte kan hyra ut din lägenhet i andra hand under en kortare period, exempelvis under sommaren eller under en helg.
Om du överväger att hyra ut i andra hand skall du fylla i blanketten för andrahandsuthyrning och skicka in till oss på info@k2a.se. Det är viktigt att du anger skälet till du vill hyra ut i andrahand.
Vänligen notera att uthyrning av lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke innebär att man kan man förlora sin hyresrätt, det vill säga bli av med lägenheten. Detta gäller även om man hyr ut den olovligt en kort period, till exempel under en helg. Blanketten för andrahandsuthyrning hittar du här.
Uppsägning
Uppsägning av ditt avtal sker via Mina sidor. I samband med att du säger upp din lägenhet kommer du få en bekräftelse på din uppsägning. Du har en uppsägningstid om tre kalendermånader som styrs av ditt avtal. Uppsägningstiden kan därför varken förkortas eller förlängas.
Besiktning
Innan din avflytt kommer vi göra två besiktningar av din lägenhet, en förbesiktning samt en avflyttningsbesiktning i samband med avflyttningsdagen. Din bovärd kommer kontakta dig för att boka en tid för besiktningen. Vi rekommenderar att du är med på båda besiktningarna så du är medveten om eventuella anmärkningar, men det är inget krav att medverka.
Vi vet att besiktningsprocessen kan uppfattas som lite rörig, här kommer därför en lathund:
Förbesiktning = vi går igenom ytskikt och utrustning i lägenheten.
Avflyttningsbesiktning = vi ser till att eventuella anmärkningar åtgärdats samt utför en städbesiktning. Eventuella anmärkningar som inte är åtgärdade kommer debiteras.
Städning
När det är dags att flytta ut är det ditt ansvar att genomföra en fullständig flyttstädning. Det är viktigt att du städar lägenheten i ett skinande skick, dels för att ge nästa hyresgäst en trevlig start men också för att undvika att bli debiterad för extra städning. Här hittar du en checklista som du kan använda som hjälp.
Avflyttningsdagen
När ditt avtal tar slut har du på dig till nästkommande morgon kl. 10.00 att flytta ut. Det betyder att om du har ett avtal som upphör exempelvis den 31 januari så kan du flytta ut senast den 1 februari kl. 10.00.
Ifall ditt avtal upphör på en helgdag så behöver du flytta ut senast nästkommande vardag kl. 10.00.
Lämna nycklar
Under “Boendeinformation” på Mina sidor hittar du information om var du kan lämna dina nycklar när du flyttar ut.
Deposition
Din deposition betalas ut inom en månad efter ditt kontrakts sista dag. För att få tillbaka din deposition mailar du ekonomi@k2a.se och uppger namn, lägenhetsnummer, kontouppgifter samt vilken bank du har. Notera att återbetalningen av din deposition förutsätter att lägenheten är i bra skick, städningen är godkänd, nyckeln är återlämnad samt att inga hyresskulder föreligger. Om anmärkningar har gjorts under avflyttningsbesiktningen kommer det dras av från din deposition.
Kundtjänst
Vår ambition är att du ska uppleva att vi har Sveriges bästa kundtjänst. Här har vi samlat vanliga frågor och svar som du gärna får kika igenom för att hitta svaret på din fråga. På länken hittar du även kontaktuppgifter till oss om du föredrar att ta kontakt med oss i skrift. Om du hellre ringer oss nås vi på 010-510 55 10. Växeln är öppen måndag, onsdag och fredag kl. 13.00-15.00. På inflyttningsdagen håller vi växeln öppen från 12.00-15.00.
Jour
Om det inträffar något akut i din lägenhet eller fastighet efter kontorstid, på exempelvis helg eller röd dag kan du kontakta jouren. Jouren är tänkt för akuta ärenden så som stigande stopp i avloppet eller ett vattenläckage. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar, du har en trasig lampa i kylen eller vattnet rinner långsamt i avloppet, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Vår jour Securitas kan du ringa på 010-470 58 45.
För oss på K2A är förvaltning väldigt viktigt. Vi kommer göra vårt bästa för att du ska trivas och vilja bo kvar hos oss länge. Det är vi som arbetar med din fastighet.
Här får du svar på de vanligaste frågorna om din fastighet. Om du saknar svar på någon fråga har vi samlat fler frågor och svar här!